Etapy rozwoju tożsamości
Erik Erikson, wybitny psycholog rozwojowy, przedstawił teorię rozwoju tożsamości, w której wyróżniał osiem etapów życia, z których każdy charakteryzuje się unikalnymi wyzwaniami rozwojowymi. Oto te etapy:
- Niemowlęctwo (0-1 rok): Główne wyzwanie w tym okresie to rozwinięcie poczucia zaufania wobec świata i otaczających nas ludzi. Zaufanie jest budowane poprzez opiekę, uwagę i odpowiednią reakcję na potrzeby niemowlęcia.
- Wczesne dzieciństwo (1-3 lata): W tym okresie dzieci rozwijają autonomię, dążąc do niezależności i wyrażania własnej woli. Wyzwaniem jest znalezienie równowagi między autonomią a poczuciem wstydu lub wątpliwości.
- Przedszkole (3-6 lat): Dzieci rozwijają inicjatywę i zdolność do podejmowania inicjatywy. Wyzwaniem jest rozwinięcie zdolności do inicjowania działań i podejmowania decyzji, jednocześnie szanując zasady społeczne i oczekiwania.
- Wiek szkolny (6-12 lat): W tym okresie dzieci rozwijają umiejętności szkolne i społeczne. Wyzwaniem jest rozwinięcie poczucia kompetencji, a także nawiązywanie pozytywnych relacji z rówieśnikami.
- Okres dojrzewania (12-18 lat): W tym okresie młodzież staje w obliczu wyzwań związanych z poszukiwaniem tożsamości. Muszą odnaleźć swoje wartości, zainteresowania, cele życiowe i rolę społeczną. Może to prowadzić do eksploracji różnych opcji i prób odnalezienia swojej tożsamości.
- Wczesna dorosłość (18-40 lat): W tym okresie ludzie podejmują decyzje dotyczące kariery zawodowej, związku, rodziny i społecznej roli. Wyzwaniem jest rozwinięcie intymności, bliskości emocjonalnej i zaangażowania w relacjach.
- Średnia dorosłość (40-65 lat): W tym okresie ludzie podejmują wyzwania związane z utrzymaniem satysfakcjonującej kariery, budową stabilnych relacji i troską o następne pokolenie. Wyzwaniem jest rozwinięcie poczucia generatywności i przekazania dziedzictwa.
- Późna dorosłość (65 lat i więcej): W tym okresie ludzie stają w obliczu wyzwań związanych z akceptacją własnego życia, pogodzeniem się z utratą sił i przygotowaniem się na starość. Wyzwaniem jest rozwinięcie mądrości i akceptacji.
Warto zaznaczyć, że te etapy są ogólnymi ramami rozwoju tożsamości i różne osoby mogą przechodzić przez nie w różnym tempie i z różnymi doświadczeniami. Również istnieje wiele innych teorii rozwoju tożsamości, które różnią się w szczegółach i podkreślają różne aspekty tego procesu.
Related Posts
Terapia a coaching, czyli czym się zajmujemy
Terapia i coaching to dwa różne podejścia do pracy z ludźmi, chociaż często...
Coaching- wypalenie zawodowe
Z jakimi zagadnieniami zmierzymy się na sesjach coachingu związanych z...
Czy benefity dla pracowników mają sens?
Korzyści dla pracowników z benefitów pracowniczych są wielorakie i mogą wpłynąć...
Rozwój umiejętności interpersonalnych
Trening umiejętności miękkich, zwanych również umiejętnościami interpersonalnymi...